Sterowniki <- Wstecz

"O co chodzi?"

Układy prezentowane na stronie są elementami systemu sterowania makietą kolejową. Jest on niezależny od systemu zasilania torów. Jego główną częścią jest sterownik pulpitu. Podłączenie do niego semforów, napędów rozjazdów itd, odbywa sie poprzez dedykowane im moduły. Każdy z nich, zależnie od typu, potrafi obsłużyć od 8 do 16 elementów. Chcąc wykorzystać np. więcej semaforów, dopinamy kolejny "kolcek".



Głównym zadaniem sterownika jest kontrola pracy sygnalizacji świetlnej. Jak wiadomo sygnalizacja kolejowa jest bardziej skomplikowana niż drogowa. Każdy sygnał wyświetlany na semaforze jest zależny od stanu następnego semafora, oraz od ustawienia rozjazdów. Układ posiada pamięć, w której zapisane są wszystkie zależności pomiędzy semaforami a rozjazdami. Dzięki temu każda zmiana ustawienia rozjazdu powoduje samoczynne zaktualizowanie sygnałów.


Korzyści takiego rozwiązania.

Największą zaletą takiego rozwiązania jest stosunkowo prosta instalacja elektryczna. Wszystkie moduły podpinane są do sterownia przy pomocy jednakowych taśm zakończonych łatwymi do wpinania końcówkami. Dzięki temu unikamy plątaniny kabli, a wstępne połączenie układów zajmuje kilka chwil.


Obsługa

Z założenia system ten ma wspomagać sterowanie makietą, ale nie zastępować użytkownika. Osoba obsługująca tak zbudowany pulpit może wykonywać wszystkie podstawowe czynności jakie wykonuje się na prawdziwej nastawni. Do wyboru: albo poprzez pulpit z przyciskiami, przełącznikami i kontrolkami, albo też z ekranu komputera. Czym się to różni?

Pulpit

Tradycyjnie zbudowany pulpit pozawla na wyposażenie go przyciski do ustawiani konkretnych semaforów, przełączniki ustawienia rozjazdów, kontrolki stanu semaforów, oraz 2 specjalne przyciski funkcyjne (jazda manewrowa i sygnał zastępczy). To rozwiąnie daje pełną władzę nad urządzeniami oraz nie wymaga stosowania modułu rozjazdów. Nie jest jednak możliwe samoczynne zmienianie rozjazdów pod wpływem jazdy pociągu.

Wajchownia

Wykorzystanie komuptera do sterowania daje nieco większe pole manewru. Do tego celu przytogowany został specjalny program, do ściagnięcia całkowicie za darmo. Poza wymienionymi wyżej funkcjami, użytkownik może w prosty sposób zaaplikować na ekranie bloki zajętości torów oraz przypisać im zdarzenia (np. 'wygaś semafor B gdy tor 3 zostanie zwolniony'). Dodatkowo można uniknąć budowania pulpitu i przymocować elektronike pod makietą.